22 Feb 2017

Ćwiczenia fizyczne są świetnym sposobem na przygotowanie matki do porodu oraz poprawienie jej samopoczucia i kondycji. Ćwicząc wzmacniamy kręgosłup, regulujemy pracę serca i układu oddechowego oraz dostarczamy sobie endorfin.

Pomimo wielu zalet wykonywania ćwiczeń w ciąży, należy mieć również na uwadze sytuacje w czasie których lepiej unikać nadmiernego wysiłku.

1) Główną zasadą jest unikanie ćwiczeń w I trymestrze.
I trymestr jest najbardziej ryzykownym czasem dla kobiety ciężarnej, podczas którego może dojść do poronienia. W tym czasie, lepiej oddawać się relaksacji niż wysiłkowi fizycznemu. Organizm kobiety zaczyna przystosowywać się do nowej roli i lepiej nie obciążać go nadmiernie. Jeśli jednak odczuwamy ogromną potrzebę ruchu, najlepiej wybrać krótkie spacery np. po lesie.

2) Inną zasadą jest nieprzegrzewanie organizmu. Kobieta ciężarna musi uważać, aby temperatura ciała nie przekroczyła 38,9 stopni C. W upalne dni lepiej odpuścić gimnastykę i poczekać na wieczorne lub poranne godziny do ćwiczeń.

3) Kolejną ważną zasadą jest to, aby nie wykonywać ćwiczeń w pozycji leżącej płasko na plecach lub na brzuchu. Są to dwie najmniej bezpieczne pozycje dla kobiet ciężarnych. Jeśli ćwiczymy na plecach, lepiej podłożyć pod głowę wałki lub koce, a także mieć podparte nogi np. na poduszkach.

4) Należy unikać dyscyplin, które grożą upadkiem, przewróceniem lub urazami. Więcej o bezpiecznych dyscyplinach sportowych dla kobiet w ciąży w: http://joga-joanna.pl/content/aktywna-mama-szcz%C4%99%C5%9Bliwy-bobas-cz...

5) Ćwicz spokojnie, tempo zwiększaj stopniowo. Najlepiej podczas ćwiczeń co 15 minut robić sobie około 5 minut przerwy.

6) Nie zapominaj o nawadnianiu organizmu! Nigdy nie dopuść do sytuacji w której od dłuższego czasu organizm dopomina się o szklankę wody, a Ty dalej ćwiczysz. Grozi to wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami w tym omdleniem.

7) Po wykonaniu ćwiczeń przegryź coś. Idealną przekąską jest kawałek gorzkiej czekolady lub banan.

8) Po zakończeniu ćwiczeń połóż się i odpocznij. Ciąża jest najgorszym czasem na przesilanie się.

Dodaj komentarz

Filtered HTML

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.